Intensieve samenwerking met zowel bedrijven als opsporingsdiensten levert goede resultaten op bij de bestrijding van helpdeskfraude. De totale schade van deze vorm van cybercrime nam in Nederland met 59 procent af ten opzichte van 2017 en het aantal slachtoffers stabiliseerde.
Bij helpdeskfraude krijgen slachtoffers een melding van een nep-helpdesk van een IT- of softwarebedrijf. Ook websites met verwijzingen naar valse helpdesks komen voor. Die worden door criminelen dusdanig gemanipuleerd dat ze bovenin zoekmachines verschijnen. Het doel is om geld te ‘stelen’ of om het slachtoffer te overtuigen betalingen te verrichten.
Tijdens een project om helpdeskfraude terug te dringen hebben verschillende bedrijven hun werkwijze aangepakt om hun software beter te beveiligen tegen misbruik, hebben bitcoinbedrijven het moeilijker gemaakt gestolen geld op te nemen en heeft de politie het mogelijk gemaakt digitaal aangifte te doen.
Zes miljoen euro
Alle maatregelen tezamen en de extra aandacht hebben ervoor gezorgd dat de groei van helpdeskfraude een halt is toegeroepen. In 2017 bedroeg de geschatte schade zo’n zes miljoen euro. Overigens lijkt sinds medio 2020 het aantal slachtoffers weer te stijgen, aldus de politie.
Het OM in Rotterdam startte het project met de politie in 2017. Op dat moment nam het aantal meldingen van helpdeskfraude snel toe. Aan het project namen (inter)nationale publieke en private partijen deel. Voorbeelden zijn Duitse TeamViewer, Microsoft, Vodafone/Ziggo, Moneygram, de Verenigde Bitcoinbedrijven Nederland en banken. Het belangrijkste doel was deze vorm van fraude terug te dringen en te verstoren.