De urenlange storing van alarmnummer 112 is vorig jaar niet goed aangepakt en daardoor onnodig chaotisch verlopen, concluderen drie toezichthouders. Tijdens de storing zijn zeker drie mensen overleden. Of zij het hadden overleefd als de ambulance eerder was gewaarschuwd, is echter niet meer vast te stellen.
Door een grote telefoonstoring bij KPN was op 24 juni 2019 niet alleen 112 ruim drie uur uit de lucht, maar ook het gewone telefoonnummer van de politie. Op hetzelfde moment was ook NL Alert verstoord, al stond dat los van de storing bij 112. Daardoor werkte ook die alarmberichtendienst niet naar behoren, aldus het rapport van de inspectie van het ministerie van Justitie en Veiligheid, Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en het Agentschap Telecom.
Burgers hoorden lange tijd niets over de telefoonstoring, of kregen juist te maken met tegenstrijdige berichten, aldus RTL Nieuws. Een daarvan verwees mensen in nood per abuis naar de tiplijn van De Telegraaf.
Dat het niet ernstiger misging, was volgens de Inspectie Justitie en Veiligheid (IJ&V) niet te danken aan krachtig ingrijpen van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Dat departement moet in een noodsituatie als deze het voortouw nemen om burgers te informeren, maar het ministerie kwam volgens de inspectie te laat in actie.
Na een eerdere telefoonstoring hadden het departement en de veiligheidsregio’s wel afgesproken hoe ze een landelijke storing het hoofd zouden bieden. Maar toen de nood aan de man was herinnerden zij zich die afspraken niet. Ze bleken nooit uitgewerkt en ingevoerd. Dat is het ministerie aan te rekenen, oordeelt de IJ&V.