Stichting Incident Management Nederland (IMN) heeft samen met het Verbond van Verzekeraars, Brandweer Nederland, bergers en Rijkswaterstaat een protocol ontwikkeld dat per 1 juni geldt voor het afwikkelen van zware aanrijdingen waarbij een elektrisch voertuig betrokken is.
Voortaan is er ook een landelijk dekkend netwerk van bergers die elektrische voertuigen met een hoog brandrisico kunnen afvoeren en stallen, meldt het Verbond. Ruim dertig bergingsbedrijven hebben op het protocol ingetekend, waardoor er landelijke dekking is voor de berging van elektrische voertuigen.
Bergers die bij een zwaar ongeluk met een elektrisch voertuig ter plaatse komen, kunnen onder voorwaarden een zogeheten dompelbak inzetten. Met de dompelbak wordt het voertuig veilig, zonder brandrisico’s, afgevoerd en gestald. De dompelbak is volgens het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV), de meest veilige manier om accu’s van elektrische auto’s na een zwaar ongeluk te bergen.
Vlam vatten
Bij zware aanrijdingen kunnen de in elektrische voertuigen gemonteerde accu’s instabiel worden en vlam vatten. Het gaat daarbij om branden die veel giftige rook veroorzaken die moeilijk te blussen zijn. De alarmcentrales van verzekeraars bekijken hoe het protocol in de praktijk werkt en zich ontwikkelt. Na dit jaar volgt een evaluatie.