De European Data Protection Board (EDPB) heeft de definitieve versie van richtlijnen over ‘connected cars’ aangenomen. Daarnaast is de eerste versie van richtlijnen voor virtuele spraakassistenten aangenomen.
Met de richtlijnen willen de Europese privacytoezichthouders, verenigd in de EDPB, uitleg geven over de privacyregels voor een specifiek onderwerp. Moderne auto’s zijn vaak ‘connected’. Het zijn rijdende computers, verbonden met het internet. Ze verzamelen persoonsgegevens, zoals locatiegegevens en gegevens over de rijstijl. Autofabrikanten en partijen zoals autoverhuurbedrijven moeten daarbij de privacy van de bestuurder van de auto respecteren.
De EDPB publiceerde de eerste versie van richtlijnen voor ‘connected vehicles’ in februari vorig jaar. Inmiddels zijn reacties van uiteenlopende betrokken partijen verwerkt in de definitieve versie van de ‘Guidelines on connected vehicles’.
Alexa
Een virtuele spraakassistent is een applicatie die wordt bediend met de stem. Deze zit tegenwoordig op de meeste telefoons, tablets en computers (zoals Siri, Google Assistent of Alexa). Maar ook zit steeds vaker een spraakassistent ingebouwd in andere apparatuur, zoals smart speakers. Een spraakassistent weet veel over gebruikers, zoals hun zoekgeschiedenis en afspraken in de agenda.
In de ‘Guidelines on virtual voice assistants’ schrijft de EDPB voor hoe partijen die spraakassistenten aanbieden of ontwikkelen moeten omgaan met de persoonsgegevens die daarbij worden verwerkt. De richtlijn is nog niet definitief. Betrokken partijen kunnen tot 23 april 2021 commentaar leveren.