Ketenverbinding, innovatie en een open houding van alle belanghebbenden in de transportbeveiliging zijn noodzakelijk om de snelle ontwikkelingen in de logistiek te kunnen bijbenen. Veiligheidsregio’s hebben het volgen van deze ontwikkelingen niet als kerntaak. Gevolg is dat hulpdiensten momenteel onvoldoende bekend zijn met en voorbereid zijn op de bestrijding van ongevallen die direct voortkomen uit innovaties. Dat is de boodschap van Nils Rosmuller, lector Transportveiligheid bij TNO en het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) in zijn lectorale rede die hij vrijdag uitsprak in Utrecht.
Nederland drijft op het massatransport van allerlei goederen, waaronder ook gevaarlijke stoffen. In 2011 werd de Gate-terminal (Gas Access To Europe) geopend op de Maasvlakte. Deze importterminal voor vloeibaar aardgas (lng, liquified natural gas) heeft nu een doorzetcapaciteit van 12 miljard kubieke meter per jaar. De eerste schepen varend op lng als brandstof zijn inmiddels op de Nederlandse binnenwateren te vinden. Lng is milieuvriendelijk maar kent ook gevaren. Er is veel verwarring over de risico’s van lng en er is maar fragmentarisch informatie over de incidentbestrijding beschikbaar.
Hetzelfde geldt voor consequenties van andere innovaties in de transportsector. Denk aan hybride voertuigen en multimodale vervoersknooppunten: innovaties en ontwikkelingen in de transportsector verlopen sneller dan hulpdiensten kunnen bijbenen. Al bij het ontwerp en de uitvoering van nieuwe transportactiviteiten wordt te weinig aandacht besteed aan de (on)mogelijkheden van hulpverlening als er onverhoopt een ongeval zou plaatsvinden. Daarom is een andere benadering gewenst: hulpverlening is niet van de hulpdiensten alleen. Nils Rosmuller roept de ketenpartners in het transportveiligheidsdomein op elkaar beter te leren kennen: smeed netwerken. Maak gebruik van elkaars kennis en kunde: verbind ketens.