Auto’s van het Rode Kruis rijden bij noodsituaties voortaan met zwaailicht en sirenes. Dit gaan zij doen om zo snel mogelijk op een ramplocatie aanwezig te kunnen zijn.
Het Rode Kruis had al langer toestemming van het ministerie van Infrastructuur en Milieu om met optische en geluidssignalen te rijden, maar maakte hier geen of weinig gebruik van. De noodhulpteams mogen dergelijke spoedritten rijden na toestemming van de meldkamer.
Het Rode Kruis heeft de afgelopen maanden vijftig extra chauffeurs opgeleid om te kunnen rijden in auto’s met zwaailichten en sirenes. Deze zomer ronden zij hun opleiding af. Ze hebben dan geleerd om met grote snelheid te rijden en wat de bijbehorende risico’s zijn. De voertuigen van het Rode Kruis mogen de toegestane snelheid overtreden, door rood rijden en gebruik maken van de vluchtstrook als daar noodzaak voor is.
De noodhulpteams komen in actie bij een ramp met meer dan dertig slachtoffers. Medewerkers van het Rode Kruis zullen zich over de lichtgewonden ontfermen. Ambulancebroeders houden zich bij dergelijke ongevallen bezig met de zwaargewonden.