Een stijgend aantal bedrijven sluit een verzekering af voor de gevolgen van cybercrime. Dat gebeurt vooral bij buitenlandse verzekeraars, zoals Zurich, AIG, Hiscox en Allianz. Dat meldt het Financieele Dagblad vandaag. Sinds kort brengt echter ook Nationale Nederlanden een dergelijke polis op de markt. Doelgroep zijn vooral webshops.
Vooral door de zogenoemde DDoS-aanvallen van de laatste tijd, worden bedrijven zich steeds meer bewust van de grote potentiële schade die digitale criminaliteit kan veroorzaken. Het gaat daarbij niet alleen om tijdelijke onbereikbaarheid van de website, maar ook om forensisch onderzoek, herstel van gehackte systemen en juridische bijstand. Dat kost ondernemers veel geld als zij daartegen niet zijn verzekerd. Frank van Akkerveeken, directeur van verzekeringsmakelaar Concordia De Keizer, zegt in het Financieele Dagblad dat waarschijnlijk over vijf jaar ieder bedrijf een polis tegen internetcriminaliteit heeft. “Net als bedrijven zich het nu niet meer kunnen veroorloven geen brand- of inbraakverzekering te hebben, gaat dat ook voor een cyberpolis gelden”, zegt hij. “Bij een faillissement bijvoorbeeld zal het ontbreken van zo’n polis door de curator als wanbeleid worden aangemerkt.”