Tientallen bedrijven en organisaties hebben in augustus melding gedaan van een DDoS-aanval. Hierbij zitten ook aangiftes van bedrijven met vitale dienstverlening.
Dat meldt de politie. Bij een (Distributed Denial of Service aanval proberen criminelen een website, server of dienst onbereikbaar te maken. Via bijvoorbeeld een botnet, een netwerk van gehackte computers met een centrale aansturing, wordt een website, applicatie of dienst zo massaal bezocht dat deze crasht. De site kan niet meer worden bezocht of gebruikt.
Maatschappelijke gevolgen
Veel digitale diensten en de onderliggende infrastructuur zijn van essentieel belang voor het dagelijks leven, zoals betalingsverkeer, informatievoorzieningen en online patiëntendossiers van ziekenhuizen. DDoS-aanvallen zijn daarom niet alleen vervelend voor bedrijven en hun klanten, maar kunnen grote maatschappelijke gevolgen hebben.
De politie zet in op het opsporen van cybercriminelen en het voorkomen en verstoren van cybercrime en DDoS-aanvallen. Landelijk komen aangiftes binnen bij de cybercrimeteams van de verschillende eenheden. Onder de slachtoffers zijn onder meer internetproviders en banken.
De politie doet onderzoek naar de DDoS-aanvallen en werkt daarbij samen met het Nationaal Cyber Security Centrum, banken, internetproviders, NBIP, internationale politiekorpsen om de DDoS-aanvallen te stoppen.