De politie waarschuwt voor een nieuwe variant van telefonische oplichting. Nepagenten en zogenaamde medewerkers van andere overheidsinstanties proberen mensen geld afhandig te maken. Daarbij gaan ze intimidatie niet uit de weg.
Aan het eind van het gesprek zijn slachtoffers soms duizenden euro’s armer, meldt de politie. De laatste tijd zijn steeds vaker meldingen en aangiftes gedaan van oplichting door nepagenten. Maar ook van criminelen die zich voordoen als medewerkers van het ministerie van Justitie en Veiligheid, de Hoge Raad en de Belastingdienst.
Opvallend bij deze nieuwste vorm van oplichting is dat de oplichters vaak gebrekkig Engels spreken of met een sterk accent, maar soms ook Nederlands. Deze oplichting gebeurt op verschillende manieren. Mensen wordt verteld dat er iets mis is met hun BSN, of er zouden hoge boetes open staan of een arrestatiebevel uitstaan of hun bankrekening wordt gebruikt voor drugshandel, witwassen of andere criminele activiteiten.
Nepagent aan de deur
Het is ook voorgekomen dat tijdens een telefoongesprek een ‘agent’ in burgerkleding bij het slachtoffer aanbelde om de bankpas op te halen. Om er vervolgens geld van het slachtoffer mee op te nemen.
De politie benadrukt dat overheidsinstanties nooit om persoonlijke gegevens, wachtwoorden en betaalgegevens vragen. Ook zullen zij nooit vragen om software te installeren op een telefoon of computer.