Dat melden de Betaalvereniging en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). De schade door fraude met internetbankieren is meer dan verdubbeld, van 679.000 euro in de tweede helft van 2017 naar 1,56 miljoen euro in de eerste helft van 2018. Daarvan is 85 procent het gevolg van phishing naar toegangscodes voor internetbankieren, via e-mail, sociale media en telefoon. In 2011 leidde fraude met internetbankieren nog tot een schade van 35 miljoen euro.
De fraude met betaalpassen is op alle fronten sterk afgenomen, zowel voor gestolen en verloren betaalpassen als voor skimmen van de magneetstrip en valse aanvragen van betaalpassen. De meeste schade is nog steeds het gevolg van diefstal en verlies (1,32 miljoen euro). Met name de schade als gevolg van valse aanvragen is sterk gedaald, met 84 procent. Die schade bedroeg het afgelopen halfjaar nog maar 154.000 euro.
De schade als gevolg van phishing naar toegangscodes voor internetbankieren is met 126 procent toegenomen. Er worden steeds meer phishing mails verzonden en de kwaliteit van die valse e-mails wordt steeds beter. Het aandeel van de schade door phishing op de totale omzet via internetbankieren blijft echter zeer gering: ongeveer 0,00008 procent. Dat is minder dan één tienduizendste van een procent.
Gebruikers kunnen zelf voorkomen dat ze slachtoffer worden van phishing door scherp op valse e-mails te letten. Echte banken zullen hun klanten nooit via e-mail, sociale media of telefoon vragen om een webpagina te bezoeken waar ze hun toegangscodes voor internetbankieren moeten invoeren.