Er zullen per direct minder goederenwagons met gevaarlijke stoffen gaan rijden langs Amersfoort en verschillende steden in Noord-Brabant. Zo’n 3200 wagons gaan via andere routes rijden. Staatssecretaris Dijksma wil op die manier weer aan de wettelijke normen gaan voldoen.
Eerder dit jaar bleek dat die normen flink worden overschreden. Door werkzaamheden aan de Betuwelijn, de belangrijkste goederenspoorlijn, rijden er veel meer wagons met brandbaar gas (lpg) over het gewone spoor naar Duitsland. Vooral op het traject door Tilburg en Eindhoven en tussen Amersfoort en Apeldoorn zijn het er veel meer dan toegestaan.
De verladers hebben nu besloten een deel van die treinen via andere routes naar Duitsland te rijden. Op die routes is nog wel ruimte voor gevaarlijke stoffen. Er komt een beter informatiesysteem, waardoor er sneller kan worden ingegrepen als blijkt dat er te veel gevaarlijke stoffen over een bepaald traject zijn vervoerd. Momenteel kan dat pas na een jaar, dat wordt nu na elk kwartaal.
Chloor wordt binnenkort helemaal niet meer per spoor vervoerd. AkzoNobel gaat die zeer giftige en vluchtige stof nog maar in één fabriek produceren en gebruiken. Dijksma zegt dat ze daar later dit jaar afspraken over gaat maken met het chemiebedrijf. Ze gaat ook 110 miljoen euro investeren om de overlast van de goederentreinen te verminderen. Zo komen er versneld verbeteringen aan beveiligingssystemen, overwegen en tunnels onder het spoor.