Honderden verdachte zeeschepen varen maandelijks de Nederlandse wateren binnen. Tientallen daarvan gaan naar Nederlandse havens. De afgelopen twee maanden waren dat er zeker 75. Uit onderzoek blijkt dat deze schepen in de dagen of weken daarvoor tijdelijk hun gps-systeem uit hadden staan of plotseling hun identificatienummer veranderden als ze in conflictgebieden voeren.
Het maritieme informatiebedrijf Windward heeft voor het AD gegevens geanalyseerd, meldt de NOS. Het bedrijf zegt dat dergelijke handelingen kunnen duiden op illegale activiteiten. In de gebieden waar het AIS-systeem (gps voor schepen) wordt uitgezet, zijn smokkelaars en terroristen actief.
De schepen zouden betrokken kunnen zijn bij drugs-, wapen- of mensensmokkel. Ze zetten hun systeem uit om niet ontdekt te worden. Dat gebeurt bijvoorbeeld in de Middellandse Zee, bij Libië. Daar proberen veel vluchtelingen via smokkelaars naar Europa te komen en IS is er aanwezig.
Ook het veranderen van het identificatienummer, dat ieder schip bij de bouw krijgt toegewezen, moet de schepen buiten het zicht van de autoriteiten houden. De Nederlandse kustwacht voert samen met anderen controles uit en ‘sluit malafide motieven niet uit’.
De afgelopen twee maanden voeren 480 schepen de Nederlandse wateren binnen nadat ze enkele uren of dagen hun AIS uit hadden staan. Daar is geen legitieme verklaring voor te geven, zoals weersomstandigheden waardoor de ontvangst slecht zou zijn. Deze schepen moeten hun systeem altijd aan hebben staan.
Britse media rapporteerden in maart op basis van Windward dat in de eerste twee maanden van dit jaar vijftig schepen met ongeldige registratie de Britse wateren binnenvoeren en dat er nog eens 245 ‘verdachte hiaten’ in de logboeken te zien zijn. Windward zei toen dat niemand controleert wat er op zee gebeurt.