De scharenslijpers van weleer lijken hun werkterrein naar de beveiligingsbranche te hebben verlegd. Dinsdag besteedde het televisieprogramma Tros Opgelicht uitgebreid aandacht aan malafide slotenmakers die hun klanten op een intimiderende manier opzadelen met onrealistisch hoge rekeningen voor eenvoudige werkzaamheden.
Tijdens de uitzending kwamen verschillende slachtoffers aan het woord. Van Anita was een fiets uit de tuin gestolen. Daarom wilde zij extra sloten op de poortdeur. Ze belde ‘24H service-slotenservice Nederlande’. Voor het monteren van twee simpele kettingslotjes werd 580 euro gevraagd. Ze werd bang gemaakt, onder druk gezet en zelfs in haar eigen tuin opgesloten toen zij aangaf dat veel te duur te vinden. Uit angst heeft zij het bedrag maar betaald. Dat moest contant.
Corrie en Yolande ontdekten na het boodschappen doen dat zij de voordeur niet meer open kregen. De sleutel kon nog maar half in het slot. De dames vonden in de Gouden Gids ‘Allround Slotenservice’ en belden het bedrijf voor hulp. Er werd een forse prijs van 200 euro geoffreerd, waarmee de dames akkoord gingen. Tijdens de werkzaamheden liep de prijs op tot 370 euro en werd ook nog ondeskundig werk geleverd. Ook hier werd gedreigd als er niet direct betaald zou worden.
Bij brancheorganisatie NSSG (Nederlandse Sleutel en Slotenspecialisten Gilde) komen de laatste tijd steeds meer klachten binnen over te dure en intimiderende slotenmakers. Veel klachten zijn afkomstig van oudere mensen die een slotenmaker bellen die in de Gouden Gids vermeld staat. Maar ook in de Gouden Gids op internet staan bedrijven als Allround boven aan de pagina.
Wanneer een klant belt naar een van de adverteerders in de Gouden Gids of het woord ‘slotenmaker’ en de eigen plaatsnaam intypt in Google, komen bedrijven als Allround Slotenservice en 24h Slotenservice Nederlande boven aan te staan met daarbij een lokaal nummer. De klant denkt daarom dat hij een slotenmaker in de buurt belt. Dit is echter niet het geval. Het nummer wordt doorverbonden naar een callcenter in Duitsland. Tussen de klant en het callcenter zit een zogenaamd leadbedrijf, dat ervoor zorgt dat de slotenmaker bovenaan in de zoekresultaten op internet komt te staan. Gesprekken met het call center worden kort gehouden, want als het langer dan 40 seconden duurt moet het slotenbedrijf het leadbedrijf 15 euro betalen. Dus houdt men de gesprekken kort of belt zonodig terug. Klanten krijgen zo geen tijd om moeilijke vragen te stellen, bijvoorbeeld over de kosten.
Ook opvallend was dat de facturen van dit soort slotenmakers uit Duitsland komen. Tros Opgelicht ontdekte dat ene Carl Leo Spettman achter de bedrijven zit. In Duitsland bouwde hij een slotenmakersimperium op, dat zich nu uitgebreid heeft naar Nederland. Ook het bedrijf RQ&T slotenmakers behoort tot de groep.
Voor gedupeerden is het indienen van een klacht lastig, zegt de NSSG. De malafide bedrijven zetten valse adresgegevens op hun website. De telefoonnummers kloppen wel, maar als het om een klacht gaat wordt de verbinding direct verbroken. Via oud-werknemers van de slotenmakers kwam Tros Opgelicht er achter dat monteurs op een soort franchisebasis werken en hoge percentages van hun omzet aan het Duitse moederbedrijf moeten afstaan. Mede daarom zijn zij zo duur. Ook wordt tijdens de training van de slotenmakers geleerd hoe je klanten moet intimideren om ze zo veel mogelijk geld afhandig te kunnen maken.
Veel gedupeerden zijn niet alleen boos op de slotenmaker, maar ook op de Gouden Gids. Deze neemt tenslotte levensgrote advertenties op, wat klanten een valse indruk van betrouwbaarheid geeft. De uitgever van de Gouden Gids, DTG, wijst echter elke verantwoordelijkheid van de hand. Wel geeft men aan de relatie met de adverteerder te zullen beëindigen, als er daadwerkelijk sprake is van aantoonbaar onrechtmatig handelen.