Vloggers die een ruzie met een winkelier opnemen en op YouTube zetten of klanten die een intimiderende recensie op Facebook plaatsen over een winkel. Winkeliers hebben steeds vaker te maken met agressie op sociale media. Dat blijkt uit onderzoek van Detailhandel Nederland. Een op de twaalf winkeliers zegt er last van te hebben.
Detailhandel Nederland raadt winkeliers aan om in de huisregels iets op te nemen over vloggers. Niet alleen op sociale media is sprake van agressie richting winkeliers: vier op de tien winkeliers zegt in de winkel wel eens te maken te hebben met agressie en geweld. Daardoor voelt een op de acht zich soms onveilig in de winkel.
De verkoop van babyvoeding leidt ook steeds vaker tot problemen. In veel winkels gelden beperkingen om hamsteren of illegale doorverkoop tegen te gaan. Ook worden klanten soms agressief als naar hun leeftijd wordt gevraagd.
Veel winkeliers zien cameratoezicht als een manier om agressie tegen te gaan. Ook zijn er trainingen die leren om te gaan met agressieve klanten. Bert van Steeg van Detailhandel Nederland: “We proberen winkeliers zo goed mogelijk voor te bereiden op werken in de winkel. Maar we hebben twee partijen nodig: ook het winkelend publiek moet zich realiseren dat ze gewoon normaal moeten doen tegen de winkelmedewerker.”