Het signaal dat door contactloze autosleutels wordt uitgezonden in vaak makkelijk te verlengen, waardoor het voertuig eenvoudig kan worden gestolen. Deze vorm van diefstal, ook wel relay attack genoemd, wordt steeds populairder. Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) scherpt daarom per 1 juli 2019 de eisen van het Keurmerk Voertuigbeveiliging aan.
De relay attack diefstallen zijn met name verzekeraars en leasemaatschappijen een doorn in het oog. Hoe verzekeraars omgaan met auto-inbraken zonder schade is verschillend. Het Keurmerk Voertuigbeveiliging is bij veel verzekeraars een eis om een autoverzekering te kunnen afsluiten. Samen met verzekeraars, afnemers, leveranciers, leasemaatschappijen en certificatie-instelling Kiwa SCM heeft het CCV de eisen voor het keurmerk Voertuigbeveiliging aangepast.
Vanaf 1 juli 2019 is voor veel nieuwe automodellen een extra maatregel nodig om het certificaat Voertuigbeveiliging te krijgen. Vanaf 1 juli 2020 is voor alle auto’s met keyless entry een extra maatregel nodig tegen relay attack. “Door de eisen aan te scherpen hopen we de autofabrikanten en leveranciers uit te dagen om te komen met blijvende oplossingen die passen binnen het schema Keurmerk Voertuigbeveiliging”, aldus Martine Hoofwijk, adviseur van het CCV.
Oplossingen worden al volop aangedragen. Zo circuleert op internet de tip om de contactloze autosleutel te bewaren in een metalen doosje, zodat het signaal niet meer uitgezonden wordt. “Dit soort maatregelen past niet binnen het Keurmerk Voertuigbeveiliging”, vertelt Hoofwijk. “De eigenaar kan vergeten de sleutel in het blikje te doen, of het signaal wordt via de kieren van de scharnieren toch nog uitgezonden. De maatregel mag niet afhankelijk zijn van menselijk handelen, maar moet een permanente oplossing bieden.”
De echte oplossing moet vooral komen van de autofabrikant. Verschillende fabrikanten testen al met oplossingen, waarbij het gemak van de contactloze autosleutel hand in hand gaat met een lagere diefstalgevoeligheid. Zo zijn er sleutels in de maak met bewegingsdetectie die zichzelf na een aantal seconden uitschakelen. Henk van Vliet van certificatie instelling Kiwa SCM: “Fabrikanten brengen maatregelen tegen relay attack bij ons in en wij controleren vervolgens of de maatregelen voldoen aan de eisen van het nieuwe keuringsvoorschrift keyless entry/start van het Keurmerk Voertuigbeveiliging. Dit kunnen ook maatregelen zijn die aftermarket worden geïnstalleerd in een voertuig dat gevoelig is voor relay attack.”
Een certificaat Voertuigbeveiliging dat vóór 1 juli 2019 is afgegeven aan een autobezitter mét keyless entry blijft geldig. Het keurmerk is afgegeven op het moment dat het voertuig aan de toen geldende eisen voldeed. Wel kan een verzekeraar aanvullende maatregelen eisen om relay attack diefstal te voorkomen.