Met Smart Occupancy van Checkpoint Systems kunnen winkeliers automatisch toezicht houden op de bezetting van winkels, waardoor klanten makkelijker voldoende onderlinge afstand kunnen houden. In Nederland wordt de technologie ingezet door supermarkt Plus Meeuw in Spijkenisse en GRS Tuindorado Drachten.
In heel Europa neemt het aantal besmettingen met covid-19 toe. Retailers als hypermarkt E. Leclerc Wattrelos, warenhuisketen Fnac in Spanje, de Duitse supermarktketen EDEKA en de internationale meubelketen in Zwitserland maken gebruik van technologie om automatisch onder meer de drukte in hun filialen te meten.
Pjotr van Wuyckhuyse, Sales Manager Benelux bij Checkpoint: “De bescherming van welzijn en gezondheid van klanten en medewerkers begint aan de deur. Om social distancing in winkels te kunnen respecteren, moet je controle hebben op het aantal mensen dat je tegelijk binnenlaat. Ook klanten willen een duidelijk zicht op de situatie hebben. Checkpoint heeft de juiste technologie in huis om retailers te helpen risico’s te verminderen in overeenstemming met richtlijnen om een veilige omgeving voor iedereen te garanderen.”
Waarschuwing
SmartOccupancy van Checkpoint stelt ondernemers in staat om de bezettingsgraad automatisch en in realtime te controleren. Het systeem telt nauwkeurig de in- en uitgaande bewegingen van alle mensen die de winkel binnenkomen en verlaten.
Dit betekent dat als een winkel de ingestelde capaciteit nadert of heeft overschreden, het systeem een waarschuwing stuurt via een tablet of ander scherm dat een kleursysteem gebruikt om de bezettingsgraad van de vestiging te bepalen. Bovendien wordt er een extra waarschuwing naar de medewerkers gestuurd wanneer het maximum bijna bereikt is, zodat zij gepast kunnen reageren.
De technologie is volgens de fabrikant niet alleen nuttig tijdens de coronapandemie. Het maakt het ook mogelijk voor winkels om marketingcampagnes beter te plannen, personeelsbezetting te managen en de conversieratio’s van klanten te bepalen.