Het aantal privacyklachten bleef in 2020 op een ‘zorgelijk hoog niveau’. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) ontving vorig jaar 25.590 klachten over mogelijke misstanden met persoonsgegevens.
“Zo’n cijfer is natuurlijk abstract, maar de verhalen daarachter zijn pijnlijk concreet”, aldus AP-voorzitter Aleid Wolfsen. “Achter elke klacht kan een drama schuilen, met per geval vele slachtoffers.”
Met 25.590 klachten uit binnen- en buitenland lag in 2020 het aantal op ongeveer hetzelfde niveau als in 2019, toen de AP 27.850 klachten binnenkreeg. In dat jaar had de AP te maken met een sterke toename van het aantal klachten van 79 procent. In 2018 kreeg de AP nog 15.600 klachten binnen.
Temperatuur opnemen
Een deel van de klachten die de AP in 2020 ontving, had te maken met het coronavirus. Bijvoorbeeld over werkgevers die de temperatuur van werknemers opnamen of testen afnamen bij werknemers, scholen en universiteiten die digitaal surveilleerden bij tentamens en het plan van het kabinet om telecombedrijven te verplichten telecomdata over hun klanten te delen. Deze klachten leidden bijvoorbeeld tot een onderzoek naar het opnemen van de temperatuur van werknemers door twee bedrijven. Die bedrijven bleken in overtreding te zijn.
Ook bracht de AP een kritisch advies uit over het voornemen van het kabinet om het delen van telecomdata in de strijd tegen corona mogelijk te maken. Inmiddels heeft de Tweede Kamer deze wet controversieel verklaard en mag het demissionaire kabinet de wet niet doorzetten.