Erik Maas, onderhandelaar van CNV Vakmensen, is geschrokken van de uitkomsten. “Als je leest en hoort wat de beveiligers dagelijks meemaken, word je er onpasselijk van. Zweet, bloed, urine, ontlasting, open wonden – het is niet echt prettig allemaal. De grootste problemen doen zich voor op transfervluchten, waar passagiers een lange vlucht achter de rug hebben en de persoonlijke hygiëne soms ver te zoeken is. Ik kan me goed voorstellen dat beveiligers zichzelf hiertegen willen kunnen beschermen. Wij willen hier betere afspraken over.”
Uit de enquête blijkt dat de meeste beveiligers ‘liefst altijd’ (57 procent) met handschoenen willen fouilleren óf er in ieder geval zelfstandig over kunnen beschikken als ze dat nodig vinden (37 procent). Slechts 6 procent van de beveiligers heeft geen behoefte aan handschoenen.
Daar zit in de praktijk een probleem, blijkt uit de enquête. Beveiligers mogen de handschoenen niet zomaar zelf pakken. De meeste beveiligers (80 procent) geven aan dat ze voor elke keer dat ze handschoenen willen gebruiken afzonderlijk toestemming moeten vragen aan hun leidinggevende. Doen ze dat niet, dan krijgen ze commentaar. Hoe hoog die drempel inmiddels is, blijkt uit de reacties op deze stelling: ‘Ik zou vaker handschoenen willen dragen, maar ik durf er niet telkens om te vragen’. Ruim 51 procent van de beveiligers onderschrijft de stelling.
Dat beveiligers niet zelf over handschoenen mogen beslissen, komt voort uit een afspraak die Schiphol heeft gemaakt met de beveiligingsbedrijven. Volgens die afspraak moeten passagiers standaard zónder handschoenen worden gefouilleerd. Het idee erachter is dat de beveiligers dan beter kunnen voelen én dat dit voor de passagiers ook klantvriendelijker overkomt. De naleving van die afspraak is eind vorig jaar aangescherpt, zeggen de beveiligers nu. “Voorheen konden ze makkelijker zelf handschoenen pakken, maar dat wordt nu sterk ontmoedigd en bijna onmogelijk gemaakt”, stelt Maas. “Alleen op doktersadvies mogen beveiligers standaard handschoenen dragen.”
Volgende probleem is de beschikbaarheid van handschoenen. Van de beveiligers zegt 39 procent dat er ‘altijd te weinig’ handschoenen zijn. Nog eens 30 procent zegt dat ze er vaker niet dan wel zijn.
Uit de enquête blijkt nóg een knelpunt. In de afgelopen periode zijn op meerdere plekken wasbakken verdwenen. Beveiligers moeten nu vaak eerst een eind lopen voordat ze ergens hun handen kunnen wassen. Vanwege de drukte is daar meestal geen tijd voor. In de enquête zegt 81 procent van de beveiligers dat ze nauwelijks de mogelijkheid hebben om even hun handen te wassen.
“De reacties op de enquête kunnen we niet negeren”, vindt Maas. “We doen een beroep op Schiphol en de beveiligingsbedrijven om hier zo snel mogelijk actie op te ondernemen. Concreet willen wij dat er voldoende handschoenen beschikbaar zijn en dat beveiligers zèlf kunnen beslissen of ze wel of niet met handschoenen willen fouilleren. Daar moet niet een leidinggevende tussen gaan zitten. Daarnaast willen we dat er meer mogelijkheden komen voor beveiligers om tussendoor even hun handen te kunnen wassen. Bij smerige situaties is dat voor iedereen prettig, zowel voor de beveiligers als voor de andere passagiers.”