Luchtvaartmaatschappijen moeten niet zelf beslissen of ze vliegen over conflictgebieden als Irak en Iran. Voor de veiligheid van passagiers is het beter dat de Europese Luchtvaartautoriteit EASA daar over gaat, stelt D66.
De KLM besloot vorige week om het luchtruim boven Irak en Iran te mijden, nadat een Oekraïens passagiersvliegtuig met 176 inzittenden boven Teheran uit de lucht was geschoten. Enkele uren daarvoor had Iran raketten afgevuurd op een Amerikaanse basis in Irak. D66 vindt dat de keuze voor een bepaalde route niet door een commerciële partij moet worden gemaakt, maar net als in de Verenigde Staten bij een luchtvaartautoriteit moet worden neergelegd.
“Ik denk dat de bittere les een keer geleerd moet worden”, aldus kamerlid Paternotte in het NOS Radio 1 Journaal. Hij wijst erop dat het besluit van Malaysia Airlines, zes jaar geleden, om over Oekraïne te vliegen, “ook meer dan honderd Nederlanders fataal is geworden”.