D66 wil opheldering van demissionair staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) over de risico’s van het vervoeren van licht ontvlambare goederen over het spoor. In december bleek dat een trein die door Amsterdam reed was overvuld met licht ontvlambare vloeistof. Ook waren deksels niet afgesloten.
De trein bestond uit 24 reservoirwagons met Methyl-tert-butylether, een licht ontvlambare vloeistof. Bij zestien van de 24 wagons lagen de knevels van de mangatdeksels los, waardoor de mangaten niet goed waren afgesloten.
Omdat dit risico’s voor de omgeving met zich meebracht, heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) het transport direct geblokkeerd. De trein die op het spoor bij Amsterdam Houtrakpolder stond, is onder begeleiding teruggebracht naar het terrein waar de wagons waren beladen. De ILT legde een last onder dwangsom op aan de belader, omdat het bedrijf de regels voor het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor had overtreden.
Nalatig handelen
“Bent u het ermee eens dat het onacceptabel is dat omwonenden van het spoor en medewerkers van spoorwegmaatschappijen grote risico’s lopen als gevolg van nalatig handelen door vervoerders van licht ontvlambare vloeistoffen?”, vraagt Kamerlid Mpanzu Bamenga. “Welke risico’s hebben omwonenden en de medewerkers op de betreffende trein gelopen? Hoe kan het dat pas na vertrek deze gevaarlijke situatie is ontdekt?”
De staatssecretaris moet ook uitleggen waarom er bij een dergelijk fors veiligheidsrisico geen boete is opgelegd, maar alleen een last onder dwangsom. “Bent u het ermee eens dat, als bedrijven zo fors de fout ingaan, de ILT een boete zou moeten opleggen? Welke mogelijkheden heeft de ILT om bij herhaaldelijke veiligheidsrisico’s over te gaan tot het intrekken van vergunningen?”
Overzicht
D66 wil een overzicht van hoe vaak het voorkomt dat bij controles van transporten van licht ontvlambare goederen onvolkomenheden worden aangetroffen. “Welk percentage is dat van het totaal aantal controles? Hoe groot is de kans dat er vaker treinen met dergelijke onvolkomenheden door Nederland rijden zonder dat deze worden gecontroleerd door de ILT? Welke stappen gaat u zetten om dergelijke gevaarlijke situaties in de toekomst te voorkomen?”