De Fraudehelpdesk mag geen gegevens over mogelijke daders van fraude verzamelen en bewaren. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een vergunningsaanvraag hiervoor afgewezen.
De Fraudehelpdesk is geen opsporingsinstantie en heeft die strafrechtelijke gegevens niet nodig voor zijn taak, aldus de AP. Bovendien zouden mensen in de systemen van de Fraudehelpdesk niet de rechten hebben die verdachten bij de politie wel hebben. En kunnen mensen onterecht als fraudeur bestempeld worden.
De Fraudehelpdesk is in 2011 opgericht op initiatief van de overheid. De helpdesk heeft als taak slachtoffers van fraude te adviseren. En voorlichting te geven aan burgers en bedrijven, om zo fraude te voorkomen. De Fraudehelpdesk is ondergebracht in een stichting en is geen overheidsorgaan.
Strafrechtelijke gegevens
De helpdesk wil ook meldingen van fraude registreren, inclusief persoonsgegevens van vermoedelijke daders. Dit zijn strafrechtelijke gegevens, die extra beschermd zijn in de wet. Het verzamelen en beheren van strafrechtelijke gegevens, zoals namen, telefoonnummers en e-mailadressen van vermoedelijke daders, is in principe voorbehouden aan politie en justitie.
De Fraudehelpdesk valt onder stichting Safecin. Sinds de komst van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) heeft Safecin in 2019 ook al een vergunning aangevraagd voor het verwerken van strafrechtelijke persoonsgegevens. De AP keurde die aanvraag in 2019 af. Hierna mocht de Fraudehelpdesk geen persoonsgegevens van vermoedelijke daders van fraude meer registreren.