Het toepassen van gezichtsherkenning voor ‘paspoortloze’ grenscontroles op Schiphol gebeurt vooralsnog alleen bij wijze van proef. Op de luchthaven loopt momenteel een test met ‘Seamless Flow’, waarvoor een platform is ingericht waarin passagiersgegevens en gezichtsopnames na uitdrukkelijke toestemming van passagiers worden opgeslagen. Gezichtsopnames worden gedurende maximaal 24 uur bewaard.
Dat antwoordt staatssecretaris Broekers-Knol van Justitie en Veiligheid op Kamervragen van D66 over toepassing van moderne technologie zoals gezichtsherkenning voor grenscontroles op Schiphol. Volgens de staatssecretaris draagt het toenemende gebruik van techniek voor routinehandelingen bij aan reisgemak, het tegengaan van illegale migratie en aan de veiligheid van Nederland en het Schengengebied.
In Nederland worden momenteel twee grensprojecten getest waarbij gebruik wordt gemaakt van gezichtsherkenning. Dit zijn ‘Seamless Flow’ en ‘Known Traveller Digital Identity’ (KTDI). Voor de ontwikkeling van Seamless Flow werkt de overheid samen met onder meer Schiphol en KLM. Passagiers kunnen vrijwillig middels hun biometrische kenmerken herkend worden bij verschillende processtappen op de luchthaven. Zij kunnen onder toezicht van de KMar bij een zuil in de vertrekhal hun gezicht en paspoort scannen. Het systeem controleert de identiteit en verstuurt deze gegevens aan relevante partijen die de vluchtgegevens en individuele passagiersinformatie nodig hebben voor hun luchtvaartprocessen.
Camera’s van Seamless Flow bij controlepunten herkennen de passagier, zonder dat deze opnieuw zijn of haar paspoort of boardingpass hoeft te laten zien. Hierdoor kan de KMar zich meer richten op gerichte controles, aldus de staatssecretaris.
Digitale representatie van paspoort
Samen met onder meer Canada, Schiphol en KLM neemt de Nederlandse overheid deel aan een pilotproject om het KTDI-concept in de praktijk te toetsen. Hierbij kunnen passagiers tussen Canada en Nederland vliegen met een digitale representatie van hun paspoort. De KTDI-pilot ziet op het gehele passagiersproces: van vertrek tot en met aankomst in het land van bestemming. Het idee is dat het passagiersproces vergemakkelijkt wordt doordat burgers zich vrijwillig en op digitale wijze met behulp van biometrische gegevens kunnen identificeren en de grens passeren.
Voorwaarde voor de technologische vernieuwingen is dat deze aansluiten bij Europese en nationale wet- en regelgeving. Daarnaast wordt gekeken naar risico- en securitymanagement waaronder cybersecurity en de privacy van reizigers. Analyses op het gebied van privacy zijn onderdeel van beide grensprojecten, aldus Broekers-Knol die benadrukt dat nog geen besluit is genomen over een definitieve en/of structurele implementatie van beide concepten.