Moet de ondersteuning van gedupeerde ondernemers van phishing verbeterd worden en is er ook voor de telecomsector een rol weggelegd om frauduleuze telefoontjes en misbruik van nummers tegen te gaan?
Kamerlid Queeny Rajkowski (VVD) wil van de ministers Yesilgöz-Zegerius (Justitie en Veiligheid) en Adriaansens (EZK) weten of zij bereid zijn hierover met de sector in gesprek te gaan en te kijken waar aanvullende maatregelen mogelijk zijn.
“Herkent u de trend dat fraudeurs steeds geraffineerder te werk gaan, waardoor ondernemers eerder slachtoffer zijn van phishing of gijzelsoftware? Hoe worden ondernemers voorgelicht over deze steeds geraffineerdere manier van werken van fraudeurs? Welke mogelijkheden ziet u om de aangiftebereidheid onder ondernemers te verhogen?”, vraagt Rajkowski.
“Bent u het ermee eens dat het niet altijd makkelijk is om in te schatten of je met een bonafide bedrijf of persoon zaken doet en contact hebt? Welke rol zou de overheid hierin kunnen spelen?”
Cyberrijbewijs
De Kamervragen spitsen zich ook toe op campagnes en trainingen over phishing en ransomware, die onvoldoende effect lijken te hebben. “Bent u het ermee eens dat het essentieel is om van jongs af aan bewust te zijn van gevaren van de online wereld en bent u bereid om online oplichting een prominente plek te geven in de pilot cyberrijbewijs voor basisscholen?”