De Fraudehelpdesk, Autoriteit Financiële Markten (AFM) en de politie ontvangen steeds vaker signalen over frauduleuze beleggingsproducten. Omdat mensen niet of nauwelijks rente op hun spaartegoed krijgen, zoeken velen naar alternatieven die hogere rendementen voorspiegelen. Oplichters maken graag gebruik van die groeiende interesse.
De Fraudehelpdesk noteerde dit jaar al 30 procent meer frauduleuze beleggingsproducten dan vorig jaar. Beleggingsfraude zorgt al twee jaar voor de grootste schadepost van alle meldingen bij de Fraudehelpdesk. In juli van dit jaar bedroeg de geleden schade door beleggingsfraude 1,3 miljoen euro. Een maand later was dit bedrag meer dan verdubbeld naar 2,7 miljoen euro.
In 2020 werd voor meer dan 13 miljoen euro aan beleggingsfraude gemeld. In 2018 was dit nog geen zes miljoen euro. Het ging daarbij zowel om mensen die op een advertentie voor een beleggingsproduct ingingen als om gedupeerden die per e-mail of telefoon werden benaderd.
Boilerroom
De oplichters gaan volgens de politie op diverse manieren te werk. Fraudeurs die mensen opbellen met een voorstel wekken vaak de indruk dat ze vanuit een hectische kantooromgeving werken waarbij op de achtergrond allerlei andere gesprekken hoorbaar zijn. Het idee met een ogenschijnlijk succesvol en druk kantoor te maken te hebben, kan meehelpen het slachtoffer te overtuigen. Zo’n opzet wordt een ‘boilerroom’ genoemd.
Ook maken fraudeurs gebruik van illegale advertenties waarin BN’ers – zonder hun medeweten en zonder hun goedkeuring – beleggingsproducten aanprijzen. De laatste tijd worden ook influencers ingezet om hun ‘producten’ via sociale media te promoten.