Microsoft was in het tweede kwartaal van 2023 het meest geïmiteerde merk bij pogingen tot phishing, gevolgd door Google en Apple. Het technologiebedrijf was goed voor 29 procent van alle phishing-pogingen vanuit een merk.
Dat blijkt uit het Brand Phishing Report van Check Point Research (CPR) over de maanden april, mei en juni. Het rapport belicht welke merken het vaakst werden geïmiteerd door cybercriminelen in hun pogingen om persoonlijke informatie of betalingsgegevens te stelen.
Microsoft steeg in de ranglijst van de derde plaats in het eerste kwartaal van 2023 naar de eerste plaats in het tweede kwartaal. Dit kan volgens de onderzoekers gedeeltelijk worden verklaard door een phishing-campagne waarbij hackers rekeninghouders benaderden met frauduleuze berichten over ongebruikelijke activiteiten op hun account.
In het rapport staat Google op de tweede plaats met 19 procent van alle pogingen en Apple op de derde plaats met 5 procent van alle phishing-pogingen in het afgelopen kwartaal. Van alle industrieën werd de technologiesector het meest geïmiteerd, gevolgd door banken en sociale medianetwerken.
In het begin van dit jaar waarschuwde CPR voor een stijgende trend waarbij phishing-campagnes gebruik maakten van de financiële sector. Dit heeft zich de afgelopen maanden voortgezet. Zo nam de Amerikaanse bankorganisatie Wells Fargo afgelopen kwartaal de vierde plaats in door een reeks kwaadaardige e-mails waarin om rekeninginformatie werd gevraagd. Vergelijkbare tactieken werden opgemerkt in andere scams die merken imiteerden zoals Walmart en LinkedIn, die ook voorkwamen in de top tien lijst van dit rapport en de zesde en achtste plaats innamen.