Uit de Checkpoint Diefstalbarometer blijkt dat de derving in Nederland groter is dan in buurlanden. Nederlandse winkeliers liepen 1,09 miljard euro aan inkomsten mis in 2013, waardoor winkelcriminaliteit en preventiemaatregelen elk Nederlands gezin 213 euro per jaar kosten.
Winkeldiefstal in Nederland is met een percentage van 0,59 procent op de totale retailomzet de op één na hoogste in Europa. Toch is de totale derving, of het verlies door winkeldiefstal, leveranciersfraude, diefstal door personeel en administratieve fouten, in Nederland gedaald ten opzichte van vorig jaar. Nederlandse winkeliers zagen in 2013 1,23 procent van hun omzet in rook opgaan door derving. Dat is een daling tenopzichte van vorig jaar, maar nog altijd hoger dan in buurlanden België (1,16 procent) en Duitsland (1,10 procent). In concrete cijfers gaat het hierbij om een inkomstenverlies van 1,09 miljard euro. Nederlandse retailers gebruikten daarnaast 0,81 procent of 723 miljoen euro van hun gezamenlijke omzet voor investeringen in winkel- en productbeveiliging. Winkelcriminaliteit en de investeringen in preventie kosten elk Nederlands huishouden daarmee 213 euro per jaar.
Deze cijfers slaan op een totaal omzetcijfer van 89,3 miljard euro. Dat is een stijging van 4 procent ten opzichte van de omzet in 2012. Dit becijferde The Smart Cube voor de 13e editie van de Global Retail Theft Barometer, een onafhankelijk wereldwijd onderzoek, gesponsord door Checkpoint Systems. In de studie lag dit keer zowel het aantal ondervraagde winkeliers als het aantal landen hoger dan de voorgaande jaren. Zo werden er in totaal maar liefst 222 wereldwijde winkeliers in 24 landen bevraagd, samen goed voor een omzet van 743,8 miljard dollar (560,1 miljard euro).
Uit diepte-interviews met de vertegenwoordigers van de deelnemende retailers blijkt dat winkeldiefstal het vaakst gebeurt door mannen. Het grootste aandeel van de shoplifters in Nederland (31 procent) bevindt zich in de leeftijdscategorie 30 – 45 jaar.
Wereldwijd is de derving gedaald van 1,36 procent naar 1,29 procent. Dit is nog steeds goed voor een verlies van 128 miljard dollar (96 miljard euro). Alleen Azië nam een stijging waar van 1,26 procent naar 1,28 procent. Uit een vergelijking van de continenten blijkt de derving in Europa (gemiddeld 1,13 procent) het laagst, in Noord-Amerika het hoogst (gemiddeld 1,48 procent). Internationaal scoort geen enkel land beter dan Noorwegen, dat slechts 0,83 procent verlies lijdt door winkeldiefstal, leveranciersfraude, diefstal door personeel en administratieve fouten. Japan en het Verenigd Koninkrijk volgen en staan beide laag op de globale ranglijst met 0,97 procent. Mexico nam de hoogste derving waar met 1,70 procent. In Europa zijn Finland (1,39 procent derving) en Spanje (1,36 procent derving) de slechtste leerlingen van de klas. Nederland sluit de Europese top 3 af met 1,23 procent.
Sommige producten hebben hogere dervingcijfers dan andere. Volgens de Europese retailers hebben dieven het vooral gemunt op kleine, waardevolle producten die makkelijk te verbergen zijn, zoals cosmetica en kleine elektronische apparaten. Maar ook producten die makkelijk doorverkocht kunnen worden zijn populair, zoals accessoires voor mobiele toestellen, elektrisch gereedschap en wijn. Net als vorig jaar ligt voeding opnieuw goed in de markt bij de dieven. Vers vlees, kaas en andere gastronomische specialiteiten worden vaak aangehaald als gestolen producten.
Zes op de tien Europese retailers geven aan dat diefstal het hoogst is in de kerst- en eindejaarsperiode. Klanten die onvoldoende budget hebben voor kerstgeschenken, winkels met voorraadoverschotten en tijdelijke werknemers zijn de belangrijkste redenen voor dit fenomeen.
Nederlandse retailers gebruikten 0,81 procent of 723 miljoen euro van hun gezamenlijke omzet voor investeringen in winkel- en productbeveiliging. Dat is meer dan in België (0,71 procent). Gevraagd naar de verschillende maatregelen die Europese retailers op dit moment nemen, zijn de meest voorkomende antwoorden: investeringen in beveiligingslabels, hard tags en antennes. 67 procent van de Nederlandse retailers meldt bovendien dat ze meer willen inzetten op bronbeveiligde producten. Dit betekent dat er een beveiliging is aangebracht tijdens de productie, geïntegreerd in het artikel of de verpakking. Dit is het meest efficiënt voor de winkelketen, omdat er op de werkvloer geen extra werkzaamheden nodig zijn, waardoor het winkelpersoneel zich kan focussen op de klanten. En het is effectief omdat het onzichtbaar is. “Dankzij extra investeringen in winkeldiefstalpreventie hebben de Nederlandse retailers hun derving licht kunnen terugdringen. De heropleving van de economie geeft onze retailers vandaag vertrouwen en de middelen om te blijven investeren in de nodige preventietechnologieën”, zegt Pjotr van Wuyckhuyse, Sales Manager Benelux bij Checkpoint Systems.