Koperdieven hebben in de eerste zes maanden van dit jaar negentig keer hun slag geslagen langs het spoor. In het eerste half jaar van vorig jaar ging het nog om 54 gevallen. Dat blijkt uit cijfers van ProRail, meldt NU.nl. In heel 2015 werd 151 keer koper langs het spoor gestolen. Dat is fors minder dan de 516 koperdiefstallen uit 2011.
De diefstallen leveren ProRail en reizigers veel overlast op. Meer dan 1500 treinen konden vorig jaar niet op tijd rijden door de koperdiefstallen. Daarnaast kostte het ruim achthonderdduizend euro om de schade te repareren.
Volgens ProRail is de afname te danken aan een verscherpte aanpak om diefstal tegen te gaan. Volgens de spoorinfrastructuurbeheerder zijn op veel plekken hekken neergezet, worden er meer nachtelijke controles gedaan en staan op diverse plekken camera’s opgesteld. Ook wordt het koper op meerdere plekken vervangen door aluminium. Dat metaal is een stuk minder waard, dus ook minder aantrekkelijk voor dieven.
Door koperdiefstal kunnen grote delen van het spoornetwerk zonder elektriciteit komen te zitten. Bovendien levert het gevaar op voor elektrocutie van burgers of medewerkers van de netbeheerder. Op 11 januari 2011 botsten een ICE- en goederentrein op elkaar na een koperdiefstal.