De NS heeft in een jaar tijd bijna 2500 meldingen ontvangen via een speciaal WhatsApp-nummer voor het melden van overlast in treinen en op stations. In ongeveer de helft van de gevallen werd er na een bericht actie ondernomen, zoals een waarschuwing of aanhouding.
De meldingen komen binnen bij de veiligheidscentrale van NS. Die verifieert de meldingen en bepaalt of er actie moet worden ondernomen. Indien nodig kan de politie worden ingeschakeld.
Van de 2485 meldingen gingen de meeste over het overtreden van de huisregels (446), meldt de NOS. Driehonderd berichten gingen over het lastigvallen van passagiers of onenigheid tussen treinreizigers. Op de derde plaats staan meldingen van bedelen in de trein (251). Er kwamen 26 meldingen binnen over coronamaatregelen, zoals het niet dragen van een gezichtsmasker.
Het aantal incidenten in de treinen in de A-categorie (dreiging, geweld en spugen) daalde volgens de NS licht, van 678 in 2019 naar 661 vorig jaar. De NS noemt dat een kleinere daling dan gehoopt, gezien het lagere aantal reizigers in 2020.