Treinpersoneel dreigt met een staking als NS niet meer doet aan de veiligheid voor het personeel. “Steeds meer mensen zijn bereid voor meer veiligheid het werk neer te leggen, of een andere vorm van actie te voeren”, zegt een medewerker in dagblad Metro. NS beloofde al vijftig nieuwe conducteurs en vijftig nieuwe machinisten aan te trekken, maar dat vinden de medewerkers niet voldoende.
Personeel van de standplaats ‘s-Hertogenbosch heeft een ‘breed gedragen’ brief naar de directie gestuurd, met het verzoek om alle treinen in de avonduren in het weekend uit te rusten met minimaal twee conducteurs. “Twintig jaar geleden kreeg je bijvoorbeeld op oudejaarsavond nog een oliebol en een hand van reizigers op provinciale lijn. Zoiets gebeurt echt niet meer. Uitgaanspubliek vraagt meer aandacht dan dat op een werkdagavond. Dan is het fijn als er een collega op je let. Politieagenten zijn altijd met zijn tweeën. Beveiligers ook. Maar de conducteur mag alleen lopen.”
In de brief wordt ook gevraagd om meer beveiligingspersoneel, betere training voor treinpersoneel in de omgang met agressie en camera’s in alle nieuwe treinen en op alle stations. “Maar liever meer mensen, dan meer camera’s”, wordt er benadrukt. Volgens het personeel wordt veel geweld, vooral verbaal geweld, amper nog gemeld. “Als je iets vaak meemaakt en melden heeft geen zin, dan laat je het maar.”
Het NS-personeel wil nog deze maand schriftelijk antwoord van de directie op het voorstel. Een woordvoerder laat weten dat de NS ‘voortdurend’ bezig is met geweld op het spoor en samen met personeel naar oplossingen zoekt: “Elk incident is er een te veel. We kijken steeds wat we extra kunnen doen.”
NS zegt samen met personeel naar passende oplossingen te kijken. In Eindhoven en ‘s-Hertogenbosch wil men bijvoorbeeld de ingangscontrole op de stations vervroegen. Ook wordt volgens NS jaarlijks veel in onder meer trainingen en bewaking geïnvesteerd. Het personeel meent dat het sluiten van de toegangspoortjes op de stations een groot deel van de ellende oplost omdat in negen van de tien gevallen het ontbreken van een vervoersbewijs de oorzaak is voor verbaal en fysiek geweld.