De jongeren stonden op het punt te proberen gamegeld te stelen voor de online game Fortnite, een account te hacken op Instagram of een DDoS-aanval op hun school te kopen. De video’s die voor de campagne waren opgezet, werden de afgelopen dagen een half miljoen keer bekeken. Uiteindelijk klikten 9456 jongeren door op de links die hen een stapje dichter bij cybercrime brachten. 38 procent van hen gaf aan niet te weten dat het strafbaar was.
De campagne richtte zich op drie veelvoorkomende cybercrimedelicten: phishing, hacking en het plegen van DDoS-aanvallen. Met gameplatform IGN werd een korte documentaire gemaakt waarin een hacker vertelt hoe je door middel van phishing eenvoudig V-Bucks – het online geld in de game Fortnite – kunt stelen. Jongeren werden door de hacker gewezen op een platform waar je dat kunt doen, maar stuitten in werkelijkheid op een website van de politie. YouTuber van het Jaar Marije Zuurveld – zelf ooit slachtoffer van cybercrime – postte een link op Instagram waarmee jongeren stiekem op het account van een ander kunnen inloggen. Maar ook dat was een onderdeel van de campagne.
Op online platform Scholieren.com gingen leerlingen op zoek naar een manier om met een DDoS-aanval het schoolportaal ELO plat te leggen en zodoende wat meer tijd te krijgen om voor hun examen te leren. Ze vonden een website waarmee dat kan, maar ook die was onderdeel van de campagne. In alle gevallen werden de jongeren doorgeleid naar een video met uitleg over het strafbare feit dat zij zouden gaan plegen. Vervolgens kwamen ze op de website Vraaghetdepolitie.nl terecht. Daar kwamen ze meer te weten over cybercrime en de mogelijke gevolgen van hun daden voor hun eigen toekomst.