De totale schade als gevolg van phishing en telefoonnummerspoofing in het betalingsverkeer in 2020 bedraagt 39,5 miljoen euro. De schade door phishing kwam uit op 12,8 miljoen en nummerspoofing op 26,7 miljoen euro.
Dat meldt de Nederlandse Vereniging van Banken. In 2019 was de schade door alleen phishing 7,9 miljoen euro. Spoofing van banktelefoonnummers, ook wel bankhelpdeskfraude genoemd, kwam toen nauwelijks voor. De sterke stijging van de totale schade door fraude en oplichting onderstreept volgens de NVB de noodzaak van een integrale aanpak van criminaliteitsbestrijding.
De banken willen dat politie, banken en de telecomsector eenvoudiger onderling informatie over daders moeten kunnen uitwisselen.
Oorzaken
Er zijn volgens de NVB meerdere oorzaken voor de hogere schade door fraude en oplichting in het betalingsverkeer. Doordat mensen momenteel meer online contact houden met vrienden, webwinkels, bedrijven en instanties, is het voor fraudeurs makkelijker om hierop in te spelen en potentiële slachtoffers online te bereiken.
De valse berichten en websites van fraudeurs zijn beter, slimmer en overtuigender geworden, zonder taal- en opmaakfouten. Met een schat aan persoonsgegevens die de fraudeurs onder andere van datalekken, Facebook, Marktplaats, Instagram, LinkedIn en andere social media halen, kunnen ze gedupeerden zeer overtuigend bedriegen.
Fraudeurs kunnen de software en hulpmiddelen voor phishing en spoofing ook steeds makkelijker en goedkoper online aanschaffen. Dat digitale gereedschap wordt ook steeds makkelijker en toegankelijker in het gebruik.
Vergoedingen
In 2020 was de schade door alleen phishing 12,8 miljoen euro. De schade door misbruik van gestolen of verloren betaalpassen was 5,8 miljoen euro en de schade door fraude met creditkaarten bij online betalingen bedroeg 3,8 miljoen euro. Nagenoeg al deze schade wordt door de banken vergoed, tenzij de klant zelf grof nalatig is, aldus de NVB.