De vijf streekvervoerders in Nederland willen een substantieel deel van de tien miljoen euro die staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) beschikbaar stelt om geweld in het openbaar vervoer tegen te gaan. Momenteel gaat bijna al het geld naar de NS, zei Connexxion-directeur Juul van Hout woensdag tegen BNR, terwijl streekvervoerders ook te maken krijgen met geweldsincidenten.
“We worden in minimaal gelijke mate of erger geconfronteerd met zware incidenten op het gebied van sociale onveiligheid, terwijl het aantal toezichthouders zowel in absolute als in procentuele zin aanzienlijke geringer is”, schrijven de streekvervoerders in een brief aan Dijksma. “Uit onderzoek blijkt dat daders van ernstige overtredingen zich zeker niet alleen beperken tot de NS, maar vaak nog meer overlast verzorgen in het regionale bus- en treinvervoer.” Het steekt de vervoerders dat opnieuw de NS aanleiding is voor overleg en opnieuw het meeste geld krijgt. Van de aangekondigde tien miljoen euro zou de helft of meer ten goede moeten komen aan het streekvervoer, vinden zij.
Van maatregelen die vorig jaar werden aangekondigd, zoals het versneld invoeren van toegangspoortjes tegen zwartrijders, heeft het streekvervoer nauwelijks kunnen profiteren. Stads- en streekvervoerders hebben daar nog dagelijks last van, terwijl ‘geld voor een versnelde invoering van betalingsmogelijkheden zonder contant geld helaas nog ontbreekt’.
De oplossing waar Dijksma op inzet, het oprichten van flexibele veiligheidsteams, werkt volgens de streekvervoerders ook bij hen. “Die hebben wij gehad in het streekvervoer en die werkten buitengewoon goed. Dat was een pilot bij een aantal bedrijven en die is in 2012 helaas ter ziele gegaan wegens gebrek aan middelen.” Tijdens de proefperiode werd het aantal incidenten gereduceerd met een kwart.