Bij elkaar honderd nummers zijn de afgelopen tijd ingetrokken, omdat ze gebruikt werden door criminelen die zich voordeden als helpdesk. De toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft ze samen met telecomaanbieders afgepakt. Slachtoffers van de oplichters verloren tot duizenden euro’s.
Ze werden soms uit het niets gebeld, in het Engels, met de mededeling dat ze een probleem hadden met programma’s op hun computer. Vervolgens doen de criminelen alsof ze helpen met het oplossen van de ‘moeilijkheden’, terwijl ze het slachtoffer in werkelijkheid proberen een programma te laten installeren waarmee ze van een afstand kunnen inloggen op zijn computer. Als dat lukt, kunnen ze daarmee geld van zijn bankrekening halen.
Ook adverteren de oplichters met nummers op internet voor hulp bij problemen met bijvoorbeeld Microsoft, Outlook of McAfee. Wie belt komt niet bij een helpdesk terecht, maar wordt op vergelijkbare wijze geprobeerd geld afhandig te maken.
De desks hebben weliswaar een Nederlands netnummer, maar in werkelijkheid komen bellers uit bij een callcenter in het buitenland, vaak India. Dat is ook waarom degene aan de andere kant Engels spreekt.