Met de sensoren, digitale communicatiemogelijkheden en kunstmatige intelligentie van nu en morgen hebben meldkamers alle kans de eigen informatiepositie te versterken. Zodat een incident sneller en effectiever kan worden afgehandeld of zelfs voorkomen. Het gaat dan om een foto die net wat meer vertelt over een dader of een algoritme dat voorspelt waar de grootste kans is op een brand. In de publicatie Op weg naar Het Nieuwe Melden wordt gekeken wat de meldkamer moet doen om bij te blijven bij de veranderende maatschappij. Ook is expliciet onderzocht wat de impact is van beeld bij meldingen, hetgeen heeft geleidt tot de publicatie ‘Wie kijkt er mee? Het Nieuwe Melden. De impact van beeld’.
Het aantal middelen dat automatisch incidenten kan detecteren en melden neemt in hoog tempo toe. Auto’s die automatisch 112 bellen bij een ongeluk en smartwatches die waarschuwen als de eigenaar hard valt of een ernstige hartritme afwijking heeft. Ook hierdoor kunnen incidenten eerder gemeld worden aan de meldkamer en kan extra informatie worden meegegeven. Maar wat betekent dit voor de meldkamer en de andere partijen in het noodhulpproces?