
Oplichting door ‘creatieve’ babbeltrucs is sterk toegenomen. Dieven proberen woningen binnen te komen om te stelen of met een smoes bankpasjes en pincodes te bemachtigen. Uit een analyse van Independer op basis van politiedata blijkt dat deze vorm van oplichting in vijf jaar tijd met 18 procent is gestegen. Vier van de vijf slachtoffers is 55 jaar of ouder.
Dieven worden steeds innovatiever om hun slag te kunnen slaan. Door het gebruik van een geloofwaardige babbeltruc worden ze binnengelaten. Soms doen ze zich voor als waterleidingmonteur of als medewerker van een energiemaatschappij. Met waardevolle spullen lopen ze ook zo weer naar buiten. Voor verzekeraars is dit een probleem om zo een schadeclaim te beoordelen. De bewoners hebben ze immers zelf binnengelaten en er zijn geen sporen van inbraak.
Braaksporen
“Verzekeraars vereisen vaak braaksporen of hanteren een braaksporenclausule. Er wordt ook nagegaan welke maatregelen je hebt genomen om inbraak en diefstal te voorkomen. Dit is eigenlijk een vrij helder proces om een diefstal schadeclaim te beoordelen. Maar wat als je zelf de deur open doet voor de oplichters? Daar is nog geen helder proces voor en dat is dus ook een uitdaging voor verzekeraars”, zegt Michel Ypma, expert woonverzekeringen bij Independer.
Uit de analyse blijkt dat er vorig jaar 4072 aangiften zijn gedaan van babbeltrucs aan de deur. Volgens de politie liggen de werkelijke cijfers van deze vorm van oplichting waarschijnlijk hoger. Er is vaak schaamte of angst om aangifte te doen.
Aangifte
Aangifte doen is belangrijk als je je wilt melden bij de verzekeraar. Michel Ypma: “Om überhaupt een claim te kunnen indienen is het verplicht om aangifte te doen. Het is ook een manier om eventuele verzekeringsfraude te voorkomen. Een valse aangifte is namelijk een strafbaar feit.” Hierna kan de verzekeraar het proces in werking stellen of de gedupeerde in aanmerking komt voor een vergoeding.