Internetcriminelen gaan steeds professioneler te werk en sturen nep-mails die bijna niet van echt zijn te onderscheiden. Het logo van een bedrijf wordt gebruikt, er staan geen spelfouten meer in zoals voorheen en soms wordt de naam van bestaande werknemers gebruikt. Dat meldt de NOS.
Nederlandse bedrijven krijgen dagelijks veel reacties van mensen die een valse mail met een rekening of een aanmaning hebben ontvangen. De bedrijven hebben extra personeel moeten inhuren om alle vragen te beantwoorden. De schade loopt in de honderdduizenden euro’s. “Eerder werden veel mails verstuurd zogenaamd vanuit financiële instellingen”, zegt Rob van Bree van de Nationale Politie. “Inmiddels gebeurt dat ook vanuit andere bedrijven.”
Sinds begin dit jaar zien ze bij incassobureau Intrum Justitia veel van dit soort mails voorbijkomen. “Criminelen misbruiken dan het logo van het bedrijf en sturen een mail met bijlage, dat is zogenoemde ransomware”, zegt directeur Rick Terra. “Als je die bijlage opent, wordt je computer als het ware gegijzeld en kan je er niet meer in.” Het bedrijf heeft hier flink last van. “Op piekdagen moeten we vier of vijf extra mensen inhuren om de vele vragen die binnenkomen te beantwoorden. Daarnaast wordt onze goeie naam misbruikt. We hebben het hier over tonnen schade.”
En Intrum Justitia is niet het enige bedrijf. Ook KPN ziet een toename van dit soort mails in vergelijking met vorig jaar. Bij ICS (International Card Services) is een afdeling met zo’n twintig mensen, onder wie oud-politiemensen, dag en nacht bezig met het opsporen van fraude. Ook heeft het bedrijf voorbeelden van valse mails online gezet in de hoop dat mensen deze vergelijken met de mail die ze hebben ontvangen.