Het NL-Alert systeem wordt ingrijpend verbeterd. Het kunnen inzien van NL-Alerts van andere meldkamers via de applicatie, het makkelijker kunnen selecteren van het uitzendgebied en een betere integratie van de NL-Alert applicatie in de werkomgeving van de meldkamers zijn hiervan onderdeel. Het vernieuwde NL-Alert systeem is naar verwachting medio 2022 operationeel.
Dat zegt demissionair minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) in antwoord op vragen van de VVD. Volgens Grapperhaus is NL-Alert meer dan tien jaar geleden ontwikkeld en zijn de wensen en eisen van veiligheidsregio’s en meldkamers sindsdien veranderd. Een groot deel van het technische systeem wordt vernieuwd. Voor de verbeteringen is samen met de veiligheidsregio’s en meldkamers een programma van eisen en wensen opgesteld.
De beslissing of in de toekomst de bekende sirenes van het Waarschuwings- en Alerteringssysteem (WAS) op de eerste maandag van de maand worden vervangen door NL-Alert, laat Grapperhaus over aan het volgende kabinet.
Update
Aanleiding voor de Kamervragen van de VVD was het bericht dat door een update van het NL-Alert systeem in Drachten duizenden mensen in Noord-Nederland na een grote brand in Noordbergum onterecht een melding ontvingen van het systeem. Volgens Grapperhaus was er geen sprake van een update, maar van een storing in een aansturingsvoorziening naar een NL-Alert applicatie.
“Het NL-Alert systeem bestaat uit een gebruikersapplicatie waarmee medewerkers van de meldkamers een NL-Alert kunnen opstellen en een centraal systeem. Dat laatste zorgt ervoor dat het door de meldkamer opgestelde NL-Alert wordt aangeboden aan de telecomaanbieders voor uitzending via de zendmasten en wordt aangeboden aan andere afnemers voor verspreiding. De ‘stand alone’-opstelling van de gebruikersapplicatie is voor medewerkers van meldkamers niet altijd praktisch. Sommige meldkamers hebben technische voorzieningen getroffen om de ‘stand-alone’-computer vanuit de positie van de centralist te kunnen aansturen. Op het moment van de brand in Noordbergum was er een storing in deze aansturingsvoorziening.”
Meldkamer Oost-Nederland heeft vervolgens het NL Alert uitgezonden in het getroffen gebied. Later is door Meldkamer Noord-Nederland een tweede NL-Alert uitgezonden. Dit betrof de melding dat de brand onder controle was. Grapperhaus: “Meldkamer Noord-Nederland heeft bij dit tweede NL-Alert abusievelijk een groter gebied voor de uitzending geselecteerd dan bij het eerste bericht. Daarom hebben meer mensen het tweede NL-Alert ontvangen in vergelijking met het eerste NL Alert.”
Fall back
Volgens de minister hebben meldkamers goede afspraken gemaakt over fall back, waarbij zij elkaars taken kunnen overnemen waaronder het uitzenden van NL-Alerts. Ook biedt het Nationaal Crisiscentrum (NCC) van het ministerie van Justitie en Veiligheid de mogelijkheid om namens veiligheidsregio’s een NL-Alert uit te zenden. Dit centrum is 24 uur per dag en 7 dagen per week beschikbaar. Indien nodig kan ook het Meldkamer Monitoring Center (MMC) van de LMS namens veiligheidsregio’s NL-Alerts uitzenden.