In de afgelopen twee jaar hebben ABN Amro, Rabobank, ING en de Volksbank van bijna vijfduizend klanten schademeldingen ontvangen door helpdeskfraude. De schade loopt in de miljoenen euro’s.
In 2018 ging het om een bedrag van bijna 2,4 miljoen euro; een jaar later om zo’n 2,9 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers die NU.nl opvroeg bij het Openbaar Ministerie (OM). Bij helpdeskfraude doen mensen zich voor als medewerkers van een bedrijf als bijvoorbeeld Microsoft of Apple. Op die manier proberen ze toegang te krijgen tot bijvoorbeeld de bankgegevens van een slachtoffer, met als doel hem of haar te bestelen.
Sinds maart 2018 werken de vier banken samen met het OM om helpdeskfraude terug te dringen. Met succes, claimde het OM zelf eind januari. De schade door helpdeskfraude zou in een paar jaar tijd gehalveerd zijn, van 6 miljoen euro in 2017 naar 3 miljoen euro vorig jaar. De cijfers die NU.nl in handen heeft, van de meldingen bij de banken, zijn niet meegenomen in die berekening. Uit de mail van het OM zou blijken dat de cijfers sinds 2016 incompleet zijn.