De schade door phishing naar beveiligingscodes voor internetbankieren bij bankklanten is vorig jaar meer dan verdubbeld, van 3,81 miljoen euro in 2018 tot 7,94 miljoen euro in 2019. Dat meldt de Nederlandse Vereniging van Banken.
Banken zagen in de loop van vorig jaar een sterke toename van het aantal pogingen om te frauderen en klanten op te lichten. Bovendien gebruiken de fraudeurs meer verschillende kanalen om hun slachtoffers te benaderen. Naast e-mail gebruiken zij onder andere sms, WhatsApp, Messenger, Marktplaats en Twitter voor het versturen van valse berichten. Dit heeft ertoe geleid dat ook de schade sterk is toegenomen. De totale schade door fraude in het betalingsverkeer bedroeg vorig jaar 24,1 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 12,6 miljoen euro.
De schade als gevolg van gestolen of verloren bankpassen is in een jaar tijd bijna verdubbeld, van 3,32 miljoen euro tot 6,61 miljoen euro. Fraude met gestolen bankpassen begint vaak met een phishing mail of valse sms. Die misleidt de ontvanger om zijn of haar bankpas met de post op te sturen en de bijbehorende pincode af te geven, bijvoorbeeld op een valse website.
Fraudeurs spelen graag in op de actualiteit. Momenteel spelen ze bijvoorbeeld in op de coronacrisis om valse berichten te sturen of mensen te bellen dat ze hun huidige bankpas zouden moeten opsturen voor een nieuwe zogenaamde ‘antibacteriële’ bankpas.
Voor creditkaarten is van oudsher het online misbruik van gestolen kaartgegevens de grootste schadepost. In 2019 bedroeg die 2,08 miljoen euro, 5 procent meer dan het voorgaande jaar. Deze schadepost zal naar verwachting in 2021 sterk afnemen, als gevolg van de verplichte invoering van dubbele beveiliging bij online creditkaartbetalingen in 2020, overal in de EU.
Klik hier voor meer informatie.