De schade door bankhelpdeskoplichting neemt sterk toe in Nederland, vooral onder ouderen. In 2020 bedroeg de totale schade door deze vorm van oplichting bijna 27 miljoen euro. In het huidige tempo kan de totale schade in 2021 oplopen naar 40 miljoen euro.
Per maand worden er nu zo’n driehonderd voorvallen bij banken gemeld. De gemiddelde schade per slachtoffer beloopt al gauw tienduizend euro, meldt Betaalvereniging Nederland.
Bij bankhelpdeskoplichting bellen oplichters zogenaamd namens de bank van het slachtoffer. Daarbij ziet het slachtoffer soms het echte telefoonnummer van die bank op het telefoonscherm. Omdat het misbruik van de echte telefoonnummers van banken steeds beter technisch kan worden voorkomen, blijken oplichters meestal vanaf een willekeurig, onbekend nummer te bellen.
Kluisrekening
De oplichter doet zich voor als een medewerker van de bank en maakt het slachtoffer wijs dat zijn of haar bankrekening niet meer veilig zou zijn. Het slachtoffer kan dan onder andere worden misleid om zelf zijn hele banksaldo met één of meer overboekingen zogenaamd ‘veilig te stellen op een kluisrekening’. Steeds vaker gebruiken oplichters echter andere smoezen om hun slachtoffers grote bedragen afhandig te maken.
Omdat de schade toeneemt en de oplichters hun aanpak wijzigen, hebben de banken eerder dit jaar een collectieve voorlichtingscampagne gericht op ouderen gehouden. Ook via internetbankieren en mobiel bankieren blijven banken hun klanten waarschuwen.