• Spring naar de inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de tweede sidebar
  • Spring naar de voettekst

Beveiliging

Security Management & Technology

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Home
  • nieuws
  • Business
  • Producten
  • Artikelen
  • Edities
  • Agenda
  • Vacatures
  • Web TV

Brandbeveiliging

Minder meldingen bij brandweer in 2016

17 februari 2017

Bij de meldkamers van de brandweer kwamen in 2016 bijna 222.000 meldingen binnen van incidenten. Dat zijn er twaalfduizend minder dan een jaar eerder. In 55 procent van de gevallen ging het om brand, de overige meldingen waren verzoeken om hulp, zo meldt het CBS.

Zowel het aantal meldingen voor hulp (-10 procent) als het aantal voor brand (-1 procent) daalde vorig jaar ten opzichte van 2015. Van de 222.000 meldingen van incidenten die in 2016 bij de meldkamers van de brandweer binnenkwamen leidden 141.000 tot het daadwerkelijk alarmeren van de brandweer; tienduizend alarmeringen minder dan het jaar daarvoor. Ruim één derde van de meldingen werden door de meldkamer zelf afgehandeld. Dat is ongeveer evenveel als voorgaande jaren. De alarmeringen leidden in 93 procent van de gevallen tot het daadwerkelijk uitrijden van de brandweer die in 82 procent van de keren ook daadwerkelijk ter plaatse kwam.

Het aantal verzoeken om hulp daalde in 2016 naar bijna 98.000 meldingen. Dat was elfduizend minder dan een jaar eerder. De voornaamste reden was rustiger weer. Zorgde de zomerstorm van 25 juli 2015 nog voor een piek in het aantal verzoeken om hulp, de hevigste storm van 2016 (in november) was minder zwaar en leidde daardoor tot minder meldingen bij de brandweer. Wel zorgden zeer zware regen en hagelbuien eind juni 2016 voor veel overlast in het zuidoosten van Nederland en daardoor voor meer meldingen in het tweede kwartaal. Van de binnengekomen hulpverleningsmeldingen werd 37 procent afgehandeld door de meldkamer zelf. Bij merendeel (63 procent) van de meldingen werden brandweerkorpsen gealarmeerd. In bijna 55.000 gevallen kwamen zij daadwerkelijk voor hulp ter plaatse.

Telefonisten van brandweermeldkamers kregen 124.000 meldingen van brand in 2016. Dit betrof 79.000 meldingen vanuit brandmeldinstallaties en 45.000 telefonische meldingen. Het aantal meldingen van brand daalde met ruim 1100 ten opzichte van 2015. Voor het tweede jaar op rij waren er vooral minder meldingen vanuit brandmeldinstallaties. Omdat meldkamers een deel van deze automatische meldingen zelf afhandelden, leidde dit uiteindelijk tot 41.000 alarmeringen bij de brandweer. Van deze alarmeringen was het in bijna vier op de tien gevallen niet nodig om ter plaatse op het incidentadres te komen.

Het aantal telefonische meldingen van brand was in 2016 licht gestegen ten opzichte van een jaar eerder naar iets meer dan 45.000. Dat is voor het eerst sinds drie jaar. In 2014 en 2015 daalde het aantal telefonische meldingen nog. De toename leidde echter tot amper meer alarmeringen voor de brandweer, omdat de meldkamer zelf veel van de extra meldingen kon afhandelen. Bij telefonische meldingen kwam de brandweer in meer dan 90 procent van de alarmeringen ter plaatse.

De gemiddelde responstijd bij brand is in 2016 met zes seconden toegenomen. De responstijd is de tijd vanaf het moment van de aanname door de brandweercentralist en het ter plaatse verschijnen van de brandweer op het adres van het incident. Gemiddeld deed de brandweer in 2016 er 7,5 minuten over om bij het incidentadres te komen. De gemiddelde tijd tussen de aanname door de brandweercentralist en het alarmeren van de brandweer nam met zes seconden toe. De gemiddelde uitruktijd en rijtijd zijn gelijk gebleven. Om het aantal loze meldingen terug te dringen, investeerden meldkamers meer tijd in de verificatie van de melding alvorens de brandweer te alarmeren.

Delen

Lees Interacties

Primaire Sidebar

Deze maand

September-Oktober 2023

In deze editie onder meer:

  • Roep om strengere beveiliging van stadions
  • Verkiezingsprogramma’s over thema veiligheid
  • Nieuwe cyberdreigingen door nieuwe technologieën
  • Verhalen schade op winkeldieven wordt lucratiever
  • Voorstellen voor crisisbestendiger Nederland

Lees meer

Alle edities bekijken

Agenda

Seminar De schijnwerper op actuele en complexe crises

29 november 2023 Hotel Restaurant Oud London, Zeist

Intersec Middle East

16 januari 2024 - 18 januari 2024 Dubai, VAE

Polyclose

17 januari 2024 - 19 januari 2024 Flanders Expo, Gent

ARAS Toegangscontrole dag

25 januari 2024 Omgeving Zeist

SICUR

27 februari 2024 - 1 maart 2024 Madrid, Spanje

Lees meer

Artikelen

Nieuw camerasysteem IDIS voor stadion De Koel van VVV Venlo

Het Covebo Stadion De Koel van VVV is voorzien van Lees meer

Drie tips om logistieke centra weerbaar te maken tegen gevaar

Er wordt tegenwoordig steeds meer gevraagd van Lees meer

Nieuwe digitale haveninspecteur Seagull observeert 24/7 Scheveningen Haven

Het 24/7 observeren van inkomende en uitgaande Lees meer

Meer artikelen

Secundaire Sidebar

Partners

Footer

Algemeen

  • Home
  • Contact
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacy Policy
  • Disclaimer
  • Veel gestelde vragen
  • English

Service

  • Tijdschrift
  • Digitale edities
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Publiceren
  • Nieuwsbrief
  • Portfolio

Community

  • Agenda
  • Vacatures
  • Bedrijvenregister
  • Linkedin
  • Twitter
  • Uit de branche
  • Opinie

Laatste nieuws

  • OM eist 10 jaar cel tegen tramschutter Utrecht voor moordpoging op cipier
  • Onderzoek: MKB-ers geloven nog vaak niet interessant genoeg te zijn voor cybercriminelen
  • Drugslab opgerold in leegstaande studentenkamer Rotterdam
  • Nieuw kantoor Lobeco in Zoetermeer geopend in december
  • Axis introduceert Q18-serie intelligente bulletcamera’s

© 2023 Security Press B.V.