In de rol van beveiliger en handhaver treedt een verschuiving op. Van hen wordt steeds meer verwacht dat zij gastvrijheid uitstralen en tegelijkertijd proactief opereren. Toezichthouders dienen afwijkend gedrag op tijd te signaleren, waardoor escalaties en overtredingen voorkomen worden. In die rol zijn communicatieve en sociale vaardigheden erg belangrijk. Van de beveiligingsmedewerker wordt een servicegerichte houding vereist waarbij die de rol van gastheer of -vrouw (security host) op zich neemt.
Dat blijkt uit het nieuwe trendrapport voor de sector Zakelijke dienstverlening en veiligheid (ZDV) van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). SBB verzamelt en stelt relevante arbeidsmarktinformatie beschikbaar over trends en ontwikkelingen die zowel de arbeidsmarkt, als de invulling van het beroepsonderwijs raken.
De veranderingen op de arbeidsmarkt gaan snel en hebben niet alleen gevolgen voor de context en de inhoud van beroepen, maar ook voor het aantal beroepsbeoefenaars en het ontstaan van nieuwe functies. Met trendonderzoek achterhaalt SBB wat de ontwikkelingen betekenen voor het werkveld waarvoor in het beroepsonderwijs wordt opgeleid en wat dit betekent voor de benodigde vaardigheden en taken van de toekomstige beroepsbeoefenaar.
Het trendrapport ZDV omvat twee deelrapportages: Zakelijke dienstverlening (voor de beroepsgroepen Juridisch, Office, Financiële diensten) en Orde en veiligheid.
Predictive profiling
Predictive profiling zorgt ervoor dat toezichthouders afwijkend en verdacht gedrag signaleren, waardoor ze escalaties en overtredingen voorkomen. Op de Politieacademie worden politiefunctionarissen al langere tijd getraind in het signaleren van afwijkend gedrag. In navolging hiervan is in het dossier Publieke Veiligheid vanaf 2021 het signaleren van afwijkend gedrag belangrijker geworden.
Burgers voelen zich steeds meer verantwoordelijk om een bijdrage te leveren aan een veilige leefomgeving. Voor het vormen van teams van burgers, handhavers en beveiligers, zal de professional goed moeten kunnen samenwerken en een toegankelijke houding moeten hebben. Er ontstaan initiatieven als een Buurtveiligheidsteam (BVT). Daarin bespreken bewoners thema’s die ze graag in de buurt willen aanpakken. Of het concept ‘Rent a Boa’, waarin inwoners aan handhavers aangeven wat die dag prioriteit heeft in de buurt. Van meldkamers vraagt dit een dienstverlenende en klantgerichte opstelling.
Binnen de beroepsgroep Orde en veiligheid zorgt big data in combinatie met kunstmatige intelligentie voor actuele informatie. De beroepsbeoefenaar kan effectiever risicogericht te werk gaan en monitoren op afwijkende signalen. Dit helpt bij het opsporen van afwijkend gedrag, het herkennen van malwareaanvallen en het waarschuwen voor phishing. Bovendien is te zien dat criminaliteit zich steeds meer verplaatst van het fysieke naar het digitale domein. Digitale aanvallen maken duidelijk hoe afhankelijk de samenleving is van systemen die door internet verbonden zijn en data uitwisselen. Van de beroepsbeoefenaar vragen deze factoren om inlevingsvermogen, overzicht en een onderzoekende houding.
Binnen het veiligheidsdomein worden veel taken geautomatiseerd en processen efficiënter ingericht. Zo worden de toegang en het toezicht op gebouwen automatisch ingericht en verplaatsen taken van beveiligers op locatie zich (deels) naar de alarmcentrale. Het digitaal ontvangen en uitlezen van camerabeelden en het besturen van drones behoort tot de taken. Aan interactie op afstand moet in de opleiding aandacht besteed worden.
Geen momentopname
Voor de trendrapporten heeft SBB een trendmethodiek opgezet bestaande uit het verzamelen van informatie, expertinterviews en validatiesessies met de adviseurs praktijkleren van SBB. Met het constant ophalen van trendinformatie zorgt SBB ervoor dat het trendonderzoek geen momentopname is maar een dynamisch proces, waarbij signalen over trends en nieuwe ontwikkelingen continu met elkaar worden gedeeld.
Vanuit de trendonderzoeken wordt onder andere achterhaald wat de ontwikkelingen betekenen voor het opleiden van vakmensen in het beroepsonderwijs. De trendinzichten dienen als basis voor het vernieuwen van kwalificatiedossiers, beroepenonderzoek, doelmatigheidsrapportages, het opstellen van branchebeelden, arbeidsmarktverkenningen en ter inspiratie voor het toekomstbestendig maken van het opleidingsaanbod.