Bijna 40 procent van de Nederlanders heeft de afgelopen twee jaar te maken gehad met pinpas- of creditcardfraude. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond. Criminelen proberen vooral om mensen hun pas te laten opsturen, zo meldt RTL Nieuws.
Bij een derde van de mensen die te maken kreeg met de fraude, werd ook echt geld afgeschreven of een poging gedaan om geld buit te maken. De Consumentenbond hield een representatieve enquête onder duizend mensen. Bij de meeste slachtoffers (90 procent) was de schade minder dan duizend euro. Mensen hebben volgens de Consumentenbond de grootste moeite om hun geld terug te krijgen. 30 procent van de slachtoffers kreeg niks of heel weinig terug van de bank. 13 procent is ontevreden over de afhandeling van de schade.
Phishing, waarbij criminelen proberen mensen te laten inloggen op een nepsite van de bank, is nog altijd een groot probleem. Maar sinds vorig jaar is een nieuwe methode in opkomst: criminelen proberen de pas in handen te krijgen. Zo wordt via een e-mail of sms gevraagd om de oude pas op te sturen om hem te recyclen. Via de nepsite proberen de criminelen dan ook de pincode in handen te krijgen.
Lees hier het volledige nieuwsbericht.