De politie heeft in september en oktober 2021 meerdere verdachten aangehouden in een grote cyberzaak. De verdachten gaven zich uit als medewerkers van een bank en kwamen aan de deur bij slachtoffers. Deze babbeltruc, ook wel bankhelpdeskfraude genoemd, is gebruikt bij minimaal 95 personen.
De cyberzaak begon met twee aangiftes in Tilburg in januari vorig jaar, waarbij de slachtoffers melding maakten van een persoon die namens de bank belde in verband met een fraudemelding. De persoon wist persoonlijke informatie van de slachtoffers.
Een kwartier later stond er steeds een man voor de deur. Deze vertrok na enkele minuten weer. De slachtoffers werden daarna gebeld door een echte medewerker van hun bank, die vertelde dat de internetbankieren accounts gehackt waren. Dankzij deze twee aangiftes kwamen een aantal verdachten in beeld. Later bleek dat de verdachten nog meer slachtoffers hadden gemaakt, met een schadebedrag van ruim 800.000 euro.
Vijf verdachten zijn aangehouden in Arnhem. Een 27-jarige man uit die plaats wordt gezien als hoofdverdachte. De politie heeft daarom tijdens doorzoekingen beslag gelegd op diverse goederen. Zo is er onder meer beslag gelegd op contact geld, cryptovaluta en op de woning van de verdachte.
Volgens de politie in Zeeland-West-Brabant is het aantal cybercrime zaken en registraties rondom gedigitaliseerde criminaliteit tussen 2020 (3479) en 2021 (4410) toegenomen met 27 procent. Ook het totale schadebedrag steeg met 34 procent van ruim 10 miljoen euro naar ruim 13,5 miljoen euro. Slachtoffers worden voor gemiddeld 3100 euro gedupeerd.